HISTORIA PARKOWANIA

Pierwszy licznik parkowania

Oklahoma City wczesne lata dwudzieste, nigdzie nie było żadnego regulowanego parkingu. Ludzie parkowali samochody po prostu na ulicach i pozostawiali je tam, do czasu gdy ich nie potrzebowali. W centrach handlowych zazwyczaj większość miejsc parkingowych zajmowali pracownicy, pracujący w centrach handlowych, nie pozostawiając tym samym miejsc dla potencjalnych klientów. Problemy z korkami ulicznymi były powszechne w dużych miastach – niestety problem ten trwa do dziś :(  Godziło to w interesy handlowców i nie tylko, zaczęto myśleć o sposobie uregulowania czasu parkowania a tym samym uregulowania ilości pozostawianych pojazdów gdzie popadnie.

Ponieważ kupcy skarżyli się na mały ruch w centrum miasta, postanowili poprosić o pomoc Carl Magee . Magee natychmiast pomyślał o stworzeniu maszyny, którą znamy teraz jako licznik parkowania, )obecnie parkometr) maszynę, która wyznacza określoną ilość czasu na parkowanie. Na Uniwersytecie w Oklahomie ogłosił konkurs na projekt, aby zaprojektować parkometr. A było to nie lada wyzwanie, ponieważ urządzenie musiało działać w każdych warunkach pogodowych, do tego być odporne tak na wandalizm a przy tym ekonomiczne. Dla studenta inżynierii, który mógł zaprojektować tę maszynę, niestety żaden z projektów uczniów nie został zatwierdzony.

Pierwszy licznik parkingowy został zaprojektowany przez Holgera George'a Thuessena i Geralda A. Hale'a. Hale i Thuessen rozpoczęli pracę nad licznikiem parkingowym w 1933 roku. W owym czasie Thuessen był już profesorem w Oklahoma State i Hale, absolwentem inżynierii. Miernik parkowania, który zaprojektowali, nosił nazwę Czarna Maria .

Po konkursie 13 maja 1935 roku Magee zgłosił patent na swój własny projekt licznika parkowania. Ten licznik parkowania, oparty na projekcie Czarnej Marii, jest znany jako Park-O-Meter nr 1. Pierwszy parking Licznik został zainstalowany w Oklahoma City 16 lipca 1935 roku.

Magee nie był pierwszym, który złożył patent na parkometr. Pierwszy patent na parkometry został złożony przez Rogera W. Babsona 30 sierpnia 1928 r. Babson był przedsiębiorcą na początku XX wieku. Babson wpadł na pomysł stworzenia parkometru, który czerpie energię z mocy zaparkowanego pojazdu. Będzie połączenie z licznikiem do akumulatora samochodowego. Ale Babson nie jest znany jako wynalazca licznika parkowania; nigdy nie był to tylko pomysł.

Magee założył firmę Magee-Hale Park-O-Meter Company, aby produkować liczniki parkowania. Firma później zmieniła nazwę na POM (inicjały Park-O-Meter) i jest aktywna w produkcji parkometrów do dziś.

Większość ludzi nie dbała o pomysł płacenia za miejsca parkingowe, które zwykle były bezpłatne. Ale wkrótce ludzie w Oklahoma City zauważyli, że przepływ ruchu poprawił się, a zatory zostały rozwiązane. Początkowo parkometr był zainstalowany tylko z jednej strony ulicy w centrum miasta. Mówi się, że firmy już zauważyły pozytywny efekt w ciągu kilku dni i że trzy dni po zainstalowaniu liczników po jednej stronie ulicy, właściciele firm z drugiej strony ulicy zażądali, aby dostali także parkometry zainstalowane przed ich sklepy.

Instalacja parkometrów nie tylko rozwiązała problemy związane z ruchem drogowym, ale także stworzyła dochody z powodu nowych kosztów dla właścicieli pojazdów, którzy chcieli zaparkować samochód w centrum miasta.

Garaże

Ponieważ coraz więcej ludzi ma samochody, potrzeba miejsca do parkowania stawała się coraz większa. Parking stał się problemem, a miasta szukały rozwiązania, które pozwoliłoby zaparkować jak najwięcej samochodów na jak najmniejszej przestrzeni .

Niestety pierwsze samochody nie były tak odporne na warunki pogodowe, jak dziś. Dawno temu miały otwarte dachy, skórzane fotele i były bardzo wrażliwe. Dlatego musiały być zaparkowane w środku, gdzie były zabezpieczone przed zimnem, deszczem i innymi złymi warunkami atmosferycznymi. Stąd też pojawiły się pierwsze garaże. Wyglądały jak inne budynki, w których ludzie przechowywali rzeczy. Samochód był przez większość ludzi uważany za maszynę i niczym więcej niż maszynę, w przeciwieństwie do dzisiejszej idei samochodów. Garaże parkingowe wtopiły się w sąsiedztwo; nie można powiedzieć, że były miejscem do przechowywania samochodów. Czasami parkingi były stajniami dla koni , gdzie miałyby naliczać takie same opłaty za zaparkowanie samochodu, tak jak za zatrzymanie konia.

Automatyczny system parkowania (APS)

Pierwszy automatyczny garaż powstał w 1905 roku przy Rue de Ponthieu w Paryżu we Francji. Ludzie potrzebowali więcej miejsc do parkowania, ale miejsc dostępnych było za mało. Ten wielopiętrowy parking miał wewnętrzny podnośnik , przenosił on samochody z jednego poziomu na drugi. Na tych poziomach pracownik parkingu parkował samochód w dostępnym miejscu; kierowcy sami nie parkowali swoich samochodów. Garaż Rue de Ponthieu nie był w pełni zautomatyzowanym garażem, ale uważa się, że ten garaż był pierwszym zautomatyzowanym parkingiem, posiadał bowiem automatyczne elementy i tym samy uważa się go za prekursora APS. Technicznie jest to jednak półautomatyczny parking.

2018-11-27 12:17 15 Historia parkowania

Inne artykuły

Wyspy Kanaryjskie – magia nieujarzmionej natury

Wyspy Kanaryjskie – magia nieujarzmionej natury

Warto przeczytać

Wyspy Kanaryjskie położone na Oceanie Atlantyckim u północno zachodnich wybrzeży Afryki należą do Hiszpanii i są jednym z najchętniej wybieranych przez turystów kierunków na urlop. Bajkowy krajobraz, słońce i moc atrakcji sprawiają, iż pobyt na wyspach na długo zapada w pamięć.

Czarna Góra kusi zimą i latem

Czarna Góra kusi zimą i latem

Warto przeczytać

Czarna Góra to interesujące miejsce do wypoczynku, gdyż kryje wiele niespodzianek i atrakcji! Jeśli zastanawiasz się nad miejscem na urlop z dala od hałasu miasta i w otoczeniu rozległych terenów zielonych zapraszamy do Kotliny Kłodzkiej, w okolice Stronia Śląskiego i Czarnej Góry!